Text size:

  • Small
  • Normal
  • Large
Egyptian opposition supporters clash with police during a demonstration in downtown Cairo against the presidency being hereditary, September 21.
Egyptian opposition supporters clash with police during a demonstration in downtown Cairo against the presidency being hereditary, September 21.

Egypt suspends licences for 12 satellite TV channels

Extremism is blamed for media clampdown as NileSat suspends 12 channels and issues citations for 20 more.

CAIRO // The suspension of licences for 12 satellite channels has left media analysts wondering whether the move was the latest in a government assault on independent media ahead of parliamentary elections next month or a strategy to allay rising sectarian tensions.

In a press release Tuesday afternoon, Egypt's minister of information announced that the satellite broadcaster NileSat, which is owned primarily by government companies, suspended the 12 licences and issued citations for 20 other companies because their programming encouraged "incitement to religious hatred, unlicensed medical advice and obscenity".

"Among the most egregious of these violations are repeated broadcast calls by extremist presenters for the excommunication, banishment and murder of Shiite Muslims, and the promotion of so-called 'herbal cures' for Cancer and Hepatitis B and C," wrote Anas al Fiky, the minister of information, in a statement.

"These violations were committed with full consciousness and disregard for their dangerous implications for public security and safety."

NileSat's decision comes amid a spate of perceived government limitations on media freedom over the past month.

But none of the satellite channels was known for its uniquely trenchant criticism of Egypt's ruling regime, said Gamal Zayda, a regular columnist and managing editor for the government-owned Al Ahram newspaper.

"I'm with the freedom of expression, but I mean in every society they have the right to organise this freedom of expression," Mr Zayda said. "It's just not open like that, especially when you use this freedom to endanger the whole society like the religious channels have been doing for the past few years."

Satellite programmes that air the views of conservative Salafi preachers, which include suspended stations such as Al-Rahma and Kuwait's Safa, often share part of the blame for the generation-long rise of religious conservatism in Egyptian society.

In the past month, Egyptian Salafi leaders have led regular demonstrations against the country's Coptic Christian minority after prominent members of the Christian clergy made inflammatory statements about Islam.

While the satellite stations were disciplined for their anti-Shiite programming, one analyst said their temporary suspension could still be the result of the government's increasing wariness over the rising power of Salafi Islam.

Samer Soleman, an associate professor of political economy at the American University in Cairo (AUC), said: "There is some pressure on the state to respond to the sectarian strife. These religious channels are very dangerous, so why not close them? This is very good."

But when placed alongside the moves on the media of the past month, Tuesday's suspensions and citations may also reveal a government that is growing wary of the country's young independent media.

Thanks to liberalised enforcement of statutes governing media in the past five to 10 years, independently-owned newspapers and television channels have emerged as major competition to the government-owned communications groups that dominated news-gathering and commentary for generations.

As evidence of a crackdown, critics point to the sacking this month of Ibrahim Eissa, a prominent dissident voice in Egyptian politics, from his post as editor-in-chief of Al Dustor, a daily independent newspaper.

The 12 suspended stations will join five other satellite channels the Egyptian government suspended last week for promoting religious intolerance.

The government also recently announced new rules that will oblige companies that send mass text messages to first register with the government - a regulation that some say is aimed at subduing opposition political organisers.

Walid Kaziha, a professor of political science also at AUC, said: "I think the government is in the final stages of positioning itself to have full control of the outcome" of parliamentary elections. "Some of these stations have been there for some time and there have been no complaints against them. And now, since we are moving closer toward parliamentary elections, I think the government … would obviously like to have a more comfortable situation than before."

But for others, the suspensions come down to a question of timing: Why would the government seek to restrain Egypt's media - which enjoy a reasonable capacity to criticise government institutions - only a month before elections?

Sherif Younes, a history professor at Helwan University, said: "To keep the regime safe, it is not necessary for this regime to stop all criticism of the government, but maybe to confront some aspects of that." The government, Professor Younes said, recognises that moderately critical voices represent an important catharsis for the Egyptian people. "That would be very stupid for them if they decide to close the safety valve. I mean that criticism is important for such a regime."

Indeed, as far as the regime is concerned, the damage from independent media has already been done, and there is no going back, Professor Soliman said. If the government sincerely wanted to silence its critics, he said they would do so through tried-and-true methods: applying political pressure on the owners and editors of independent media outlets.

"We are always suspicious. We don't trust [the government] and we know that they are capable of doing such things," Professor Soliman said. "I'm refuting this theory not because I believe that [the government] respects freedom of expression. I'm refuting it because I think they have other measures of control and they are capable of adapting to the situation where public speech is free."

mbradley@thenational.ae

Back to the top

More articles


Editor's Picks

 Iranian President Hassan Rouhani greets supporters after his arrival in Zahedan, the regional capital of Sistan and Baluchestan province on Tuesday, April 15, 2014. During Mr Rouhani's two-day visit, he will tour several other cities and hold meetings with local scholars and entrepreneurs. Maryam Rahmanian for The National

On the road with Hassan Rouhani

Iran's president is touring some of Iran's most underdeveloped provinces. Foreign correspondent Yeganeh Salehi is traveling with him.

 The Doha-based Youssef Al Qaradawi speaks to the crowd as he leads Friday prayers in Tahrir Square in Cairo, Egypt in February, 2011. The outspoken pro-Muslim Brotherhood imam has been critical of the UAE’s policies toward Islamist groups, adding to friction between Qatar and other GCC states. Khalil Hamra / AP Photo

Brotherhood imam skips Doha sermon, but more needed for GCC to reconcile

That Youssef Al Qaradawi did not speak raises hopes that the spat involving Qatar and the UAE, Saudi Arabia and Bahrain might be slowly moving towards a resolution.

 Twitter photo of  Abdel Fattah El Sisi on the campaign trail on March 30. Photo courtesy-Twitter/@SisiCampaign

El Sisi rides a bicycle, kicks off social media storm

The photos and video created a huge buzz across social media networks, possibly a marker of a new era for Egypt.

 An Afghan election commission worker carries a ballot box at a vote counting centre in Jalalabad on April 6. A roadside bomb hit a truck carrying full ballot boxes in northern Afghanistan, killing three people a day after the country voted for a successor to President Hamid Karzai. Eight boxes of votes were destroyed in the blast, which came as the three leading candidates voiced concerns about possible fraud. Noorullah Shirzada / AFP Photo

Two pressing questions for Afghanistan’s future president

Once in office, the next Afghan president must move fast to address important questions that will decide the immediate future of the country.

 Friday is UN Mine Awareness Day and Omer Hassan, who does demining work in Iraqi Kurdistan, is doing all he can to teach people about the dangers posed by landmines. Louise Redvers for The National

A landmine nearly ended Omer’s life but he now works to end the threat of mines in Iraq

Omer Hassan does demining work in Iraqi Kurdistan and only has to show people his mangled leg to underscore the danger of mines. With the world marking UN Mine Awareness Day on Friday, his work is as important as ever as Iraq is one of the most mine-affected countries in the world.

 Supporters of Turkey's ruling AKP cheer as they follow the election's results in front of the party's headquarters in Ankara on March 30. Adem Altan/ AFP Photo

Erdogan critic fears retaliation if he returns to Turkey

Emre Uslu is a staunch critic of Turkey's Prime Minister Recep Tayyip Erdogan. Now, with a mass crackdown on opposition expected, he is unsure when he can return home.

Events

To add your event to The National listings, click here

Get the most from The National