Text size:

  • Small
  • Normal
  • Large

WikiLeaks and UK newspaper blame each other over flood of US cables on internet

After more than a quarter of a million secret, unredacted US diplomatic cables are made available on the internet, potentially threatening safety of informants, Guardian newspaper denies WikiLeaks' claim that one of its journalists wrongly revealed a password.

A British newspaper forcefully rejected accusations by WikiLeaks yesterday that it was responsible for more than a quarter of a million secret, unredacted US diplomatic cables being made available on the internet.

The Guardian, which was one of a handful of newspapers worldwide that began publishing redacted versions of the cables last year, described the WikiLeaks's claims as nonsense.

A WikiLeaks spokesman in the US yesterday confirmed that unedited versions of the 251,000 cables, complete with the names of confidential sources, had become generally available.

However, he attempted to deflect criticism by saying The Guardian had been responsible by including a password to its files in a book published seven months ago.

The newspaper has been publishing the cables under an agreement with Julian Assange, the whistle-blowing website's founder.

In a statement, WikiLeaks said: "A Guardian journalist has, in a previously undetected act of gross negligence or malice, and in violation of a signed security agreement with the Guardian's editor-in-chief Alan Rusbridger, disclosed top secret decryption passwords to the entire, unredacted, WikiLeaks Cablegate archive.

"We have already spoken to the [US] state department and commenced pre-litigation action. We will issue a formal statement in due course."

However, responsibility for the leak, which could threaten the lives of hundreds of informants across the world, was furiously rejected by the newspaper.

A spokeswoman for Guardian News & Media said: "It's nonsense to suggest The Guardian's WikiLeaks book has compromised security in any way.

"Our book about WikiLeaks was published last February. It contained a password, but no details of the location of the files and we were told it was a temporary password which would expire and be deleted in a matter of hours.

"It was a meaningless piece of information to anyone except the person or persons who created the database. No concerns were expressed when the book was published and if anyone at WikiLeaks had thought this compromised security, they have had seven months to remove the files.

"That they didn't do so clearly shows the problem was not caused by The Guardian's book."

In its report on the row yesterday, the newspaper said that when it started reproducing redacted versions of the cables last year, WikiLeaks shared the documents through a secure server for a period of hours before taking the server offline and removing the files.

"But unknown to anyone at The Guardian, the same file with the same password was republished later on BitTorrent, a network typically used to distribute films and music," the newspaper reported.

In recent days, after Der Spiegel revealed that the full set of unredacted cables had become available online, WikiLeaks rushed to publish more than 100,000 previously unreleased documents. Some of these also reportedly contained the names of confidential informants.

The US along with other governments and human rights groups have previously warned Mr Assange - who is under house arrest in the UK fighting extradition to Sweden on rape charges, which he denies - that publishing informants' names could endanger their lives.

Now, WikiLeaks is claiming that Guardian investigations editor David Leigh "recklessly, and without gaining our approval, disclosed the decryption passwords" in his book, WikiLeaks: Inside Julian Assange's War on Secrecy.

It said that the newspaper's "disclosure" was a violation of the confidentiality agreement between WikiLeaks and Mr Rusbridger signed on July 30 last year.

Mr Leigh said yesterday that the WikiLeaks's claims were "time-wasting nonsense".

He said that Mr Assange had supplied him with a password needed to access the US embassy cables from a server in July last year, but that Mr Assange had assured him the site would expire within a matter of hours.

Mr Leigh added: "What we published much later in our book was obsolete and harmless. We did not disclose the URL [web address] where the file was located and, in any event, Assange had told us it would no longer exist.

"I don't see how a member of the public could access such a file anyway, unless a WikiLeaks or ex-WikiLeaks person tells them where it is located and what the file was called."

dsapsted@thenational.ae

Back to the top

More articles


Editor's Picks

 Iranian President Hassan Rouhani greets supporters after his arrival in Zahedan, the regional capital of Sistan and Baluchestan province on Tuesday, April 15, 2014. During Mr Rouhani's two-day visit, he will tour several other cities and hold meetings with local scholars and entrepreneurs. Maryam Rahmanian for The National

On the road with Hassan Rouhani

Iran's president is touring some of Iran's most underdeveloped provinces. Foreign correspondent Yeganeh Salehi is traveling with him.

 The Doha-based Youssef Al Qaradawi speaks to the crowd as he leads Friday prayers in Tahrir Square in Cairo, Egypt in February, 2011. The outspoken pro-Muslim Brotherhood imam has been critical of the UAE’s policies toward Islamist groups, adding to friction between Qatar and other GCC states. Khalil Hamra / AP Photo

Brotherhood imam skips Doha sermon, but more needed for GCC to reconcile

That Youssef Al Qaradawi did not speak raises hopes that the spat involving Qatar and the UAE, Saudi Arabia and Bahrain might be slowly moving towards a resolution.

 Twitter photo of  Abdel Fattah El Sisi on the campaign trail on March 30. Photo courtesy-Twitter/@SisiCampaign

El Sisi rides a bicycle, kicks off social media storm

The photos and video created a huge buzz across social media networks, possibly a marker of a new era for Egypt.

 An Afghan election commission worker carries a ballot box at a vote counting centre in Jalalabad on April 6. A roadside bomb hit a truck carrying full ballot boxes in northern Afghanistan, killing three people a day after the country voted for a successor to President Hamid Karzai. Eight boxes of votes were destroyed in the blast, which came as the three leading candidates voiced concerns about possible fraud. Noorullah Shirzada / AFP Photo

Two pressing questions for Afghanistan’s future president

Once in office, the next Afghan president must move fast to address important questions that will decide the immediate future of the country.

 Friday is UN Mine Awareness Day and Omer Hassan, who does demining work in Iraqi Kurdistan, is doing all he can to teach people about the dangers posed by landmines. Louise Redvers for The National

A landmine nearly ended Omer’s life but he now works to end the threat of mines in Iraq

Omer Hassan does demining work in Iraqi Kurdistan and only has to show people his mangled leg to underscore the danger of mines. With the world marking UN Mine Awareness Day on Friday, his work is as important as ever as Iraq is one of the most mine-affected countries in the world.

 Supporters of Turkey's ruling AKP cheer as they follow the election's results in front of the party's headquarters in Ankara on March 30. Adem Altan/ AFP Photo

Erdogan critic fears retaliation if he returns to Turkey

Emre Uslu is a staunch critic of Turkey's Prime Minister Recep Tayyip Erdogan. Now, with a mass crackdown on opposition expected, he is unsure when he can return home.

Events

To add your event to The National listings, click here

Get the most from The National